Pages

Monday, November 29, 2010

nak kahwin ke tak nak? klau nak.....

salam...
halloooo.....
enina in d house again...
hehe,...
haa... amacam tjuk aku kali ni? suspen x? suspen kan? haha...aku suka...aku suka... hehe...
nape aku wat tjuk mcm tu? ha... korang rasa2 nape? tekala...tekala... =D
ape??? ade org nk msuk minang aku??? haa...tu yg aku nk bgtau nih. org nak msuk minang aku tu... belum lg... tp... jeng3,...hehe...
takdela, entry kali ni bukan pasal org nk masuk minang ke hape cuma aku juz nk bgtau yg...aku dh kna blaja masak... (nampak sgt x reti masak. huhu...)

nape aku kna blaja masak??? aku dh nak kahwin ke??? haa...mestila...haha...tapi xdela esok lusa ni... aku rasa smua org yg normal pn akan ada rasa nak kahwin. btul x? tp aku tau, nk kahwin ni bukannya senang. tambah2 pada perempuan sbb nk kna tahu masak. klau tak, jd mcm cter smalam yg aku tgk kat tv3. tjuk dalil cinta tu. pmpuan tu langsung tak tau masak, tak reti kemas rumah n tak reti layan suami. aku tak nak la jadi sampai mcm tu skali... takot wooo... hehe...

aku bersyukur lg sbb dpt ibu mcm ibu aku. bila dia rasa anak dia dah layak nak kahwin, dia pun tak keberatan panggil aku masuk dapur. blajar apa yg patut. "dah sampai masa" katanya. aku pun, nak kahwin punya pasal, turut kan je la... klau tak, sampai bila pn aku tak reti masak nnt. nak jumpa bakal mak mertua pun tkut. tkut diuji dgn masakan... hehe...

utk hari ni aku tak masak beria. juz masak kobis goreng kicap je. very the simple one. sgt sesuai utk new beginner mcm aku. kih3... nak tau mcm mana? ha... tgk la resipi d bwh ini... =D

bahan2:
bawang putih 3 ulas (dihiris)
lada besar seulas (dihiris)
ikan bilis sejemput
sayur kobis separuh (dipotong2)
kicap
suhun goreng (takde pun takpe. ni lebih buat mee soto hari tu)
garam, gula, aji secukup rasa

cara2nya:
1. panaskan minyak
2. masukkan bawang putih, lada besar dan ikan bilis ke dalam kuali. kacau sampai kekuning-kuningan.
3. kecilkan api, masukkan kobis, suhun, kicap, garam, gula, aji dan besarkan api semula
4. gaul sehingga rata (tak perlu terlalu layu. biar kobis tu rangup2 skit baru sodap. tp terpulang kpd citarasa masing2)
5. sedia dihidang ;)

ha.. senang kan? bole la mencuba... (wow. dh mcm pengacara rancangan masak2 plk aku nih. tp klau dpt jd pengacara rancangan masak2 btul2 pn ape salahnya. aku suka... hehe...)

k, tu je wat masa ni. da~~

6 comments:

hafizah said...

salam...

amboi2 cik nina.... heheheh... nanti bleh la ajar fzah masak plak...

3N1N4 said...

alamak. nina x layak la nak ajar fzh...
fzh lg reti masak daripada nina...
nina bru nak merangkak, fzh dh berlari...hehe...
wah3... akhirnya dpt jgk tau blog fzh. =D

hafizah said...

hheheee.... x de maknanya nina.. sama ja kita...
nina yg pasal blog ni, fzah dh lupa dh fzah wat blog haha....
dh lama, dh berkulat dh pun....
heheh.. wat malu ja... bukannya da pa pun..

Cik Nin said...

ni mesti fzh dh smpai kajang kan? hehe...
ala..takpe je fzh... tulis je ape yg fzh nak tulis... takyah tulis pasal diri sendiri pun takpe.. nak tulis pasal ape2 yg kita baca, tengok, dengar or apa2 yg kita terpikir je pun ok jgk. tak panjang, sikit pun jadilah. ^_-

PReDicToR said...

wuhu...masak byk2 ye....nt time giliran nora...bleh ajar nora plak...

Cik Nin said...

haha...rasanya bab2 masak ni nora lg terel dr nina... kuih2 tradisional pn nora reti buat. malu la i nk ajar u. mcm x layak jek. kui3..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...