Pages

Monday, March 8, 2010

1+0=10

hallooo!! enina in d hauzzz!! :D
eh, silap.
assalamualaikum..... =)

sbnrnya aku nk tulis entry ni smlm, lps abis program tp x smpat plk sbb mmpi yg indah dh bwk aku pegi dlu. huhu...

msti ingt lg kn kat post sblm ni aku ckp aku ade program?
ha... ni nk cter psl program 2 la.
hmm.... ape yg aku bole cter yek?
aku rs x perlu la nk cter proses dr awal smpaila ke sudah program 2 dijlnkn.
cuma yg aku nk ketengahkn kat cni, pengajaran yg byk sgt aku dpt dr program 2...
antaranya ialah:

i) klau nk tgur org, guna cara yg berhikmah. bkn dgn mnunjukkn muka yg 'ketat' n terlampau serius sbb org x suka...
ii) sntiasa jaga kelakuan. mgkin ape yg kte buat 'ok' di mata kte, tp 'tak' pd pndangan org lain. nak enjoy bole, tp berpada2...
iii) gunakan pendekatan "jgn bkrja dgn saya, tp bkrjalah bersama sy"
iv) kualiti is better than kuantiti
v) sistematik 2 penting, tp terlampau sistematik jugak kurang bgus krn akn bwk kpd 'rigid" n tak bole nk flexible
vi) belajarlah menerima pndgn org lain dgn hati yg terbuka
vii) sbgai anak buah, ikut arahan ketua slagi x mlggar batas2 syarak.
viii) anak buah berhak utk bersuara klau ade kemusykilan yg ingin diketengahkn
viiii) bertindak mengikut keadaan
ix) jgn sesekali rs diri kita lbh baik dpd org lain krna byk lg tntg diri kte yg perlu diperbaiki

hmm....aku rs 10 pengajaran ni je la dlu aku listkn stakat ni. tp ape2 pn, aku bersyukur sgt sbb program yg dh lama bersarang dlm kpala otak aku ni akhirnya slesai jgk dgn lancar. alhamdulillah...

akhir kata,
"kita tak perlu jd org lain, tapi kita boleh jd yg lebih baik"
insyaAllah...

renung2kn n slamat beramal ^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...