Pages

Monday, May 23, 2011

Bagus Sangat Ke...???

Assalamulaikum...

Fiuh~ cik nin agak penat mlm ni. bukan apa,hari ni ialah hari pertama cik nin bekerja setelah hampir sebulan bergelar penanam anggur. haha.. Alhamdulillah... ada jugak orang nak terima cik nin bekerja. Ingatkan dah tak laku langsung dah. kehkehkeh... Cik nin kerja ni sementara je. Apa orang kata? kerja main-main sementara tunggu kerja betul? Haa...gitulah bunyinya.

Nak tau cik nin kerja apa? insyaAllah next entry cik nin cerita yek. Tungguuuuu....

Dalam entry sebelum ni cik nin ada cakap cik nin berbekam kan? (Sila klik sini kalau belum baca). Mesti ada yang tertanya-tanya kenapalah cik nin beria sangat nak berbekam ni? Bagus sangat ke?

Haa...nak tahu bagus ke tak berbekam, bacalah ayat-ayat cinta cik nin seterusnya ni. so dont go anywhere. stay tuned... =p

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sebaik-baik pengubatan yang kamu lakukan ialah al-Hijamah. Barang siapa berbekam pasti dapat rahmat dari Allah s.w.t." (HR. Ahmad dan Tabrani)


Dari Ibnu Abbas r.a, Nabi s.a.w bersabda, "orang yang paling baik adalah seorang tukang bekam kerana ia mengeluarkan darah kotor, meringankan otot yang yang kaku dan mempertajam pandangan mata terhadap orang yang dibekamnya. " (HR Tarmidzi).

Kedua-dua hadith di atas ni secara terang-terangan menyatakan kelebihan utama berbekam adalah mendapat rahmat Allah di samping dapat mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w dalam pengubatan.

Kelebihan bekam yang lain adalah dapat:

  • Menjaga kesihatan tubuh badan
  • Menghilangkan letih dan lesu
  • Meningkatkan daya tahan tubuh
  • Membuang angin dalam badan
  • Membuang darah yang mengandungi sisa toksik (racun)
  • Mengatasi masalah stress
  • Merawat pelbagai jenis penyakit yang tidak dapat dirawat dengan perubatan moden

    Penyakit-penyakit yang boleh diubati dengan berbekam pula ialah:

    • Migrain/sakit kepala
    • darah tinggi/hipertensi
    • elergi/gatal-gatal
    • sakit badan/pinggang/kebas-kebas badan
    • sakit sarat/tulang belakang
    • hepatitis
    • senggugut
    • asma
    • gastrik
    • gout
    • ginjal
    • jantung
    • sembelit
    • kolesterol
    • jantung
    • strok

    Haa...tu lah sedikit perkongsian tentang bekam ni... So korang nilai lah sendiri ya bagus ke tak bekam ni... ^_^

    p/s: bersamalah kita menghidupkan pengubatan mengikut sunnah Rasulullah ;)



    With Love,

    5 comments:

    cik pulau said...

    cik nin keje ape tu????
    lalala...
    cik pulau gak la yang semakin maju menanam anggur ni..
    tak lama lagi dah boleh dipetik anggurnya..^^,

    Cik Nin said...

    nak tau cik nin kerja apa, kena tnggu next entry. nnt cik nin crita. insyaAllah.... ;)

    mashi said...

    tahniah..
    enin dah keje...





    biler nak banje???kehkehkeh

    misz myza said...

    ala.. cik nin ni... nk tggu next entry la pulekkk.. x sbr nk tau ni.. keje ape tu cik nin ku syg....

    Cik Nin said...

    mashi> belanja? haha... tunggu dapat gajila... tu pun kalau jumpa... hehe...

    misz myza> haha... sabar misz myza. next entry baru je cik nin post. dah boleh baca dah.. ^_^

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...